sabato 15 marzo 2008

IL MEA CULPA DE GLESIE (OLME INEDITE)

Ricuardant pre Antoni Beline

Scrits inedits


Il “mea culpa” de glesie
(olme inedite)

La prime domenie di Coresime di chest an gjubilâr il pape al à volût clamâle “zornade dal perdon” pes colpis de glesie in chescj doimil agns di vite. Un gjest laudabil e intonât cul timp liturgjic dal “Miserere”. La confession de propie miserie e je un at di veretât e la condizion juste de creature umane denant dal so creadôr e judiç. La glesie, fate di oms, e je esponude a dutis lis tentazions e sogjete al judizi di Diu.
La liste des robis di ripensâ e di pintîsi e je lungje. Pensìn a lis lacerazions eclesiologjichis cu la glesie orientâl e cul mont de Riforme protestante. La storie, ancje di ispirazion catoliche, e à rivalutât lis figuris di Lutâr, Calvin e Zwingli e sore dut il grant riformadôr Hus, brusât come eretic par dutrinis che vuê lis sosten ancje il plevan plui reazionari. Pensìn a la tragjede dal antisemitisim teologjic e liturgjic, che al è stât il substrât e la preparazion remote dal Olocaust. Pensìn a l’infinide violence che i cristians a àn fat tai confronts dai neris, strissinâts vie piês des bestiis, e dai indios, umiliâts, violentâts, massacrâts a pleton, che si son cjatâts cu la bibie e il batisim ma cence tiere ni libertât.
Dongje des vitimis cognossudis, e reste la schirie cence numar des vitimis anonimis de prepotence clericâl, dopradis, svilanadis, spaventadis, umiliadis. Sore dut i plui debui e piçui.
Un limit grant di cheste iniziative penitenziâl al sta tal fat che il pape al domande perdon pai pecjâts “di tancj fîs de glesie ch’a àn sfigurade la sô muse”. Che i cristians a sedin pecjadôrs come ducj i oms, no covente nissune iluminazion dal Spirtu sant par capîlu. No nus àno simpri fat dî l’at di dolôr e sburtâts a la confession? Chi si trate di ricognossi i pecjâts de glesie come struture, ch’a son i plui dolorôs e ch’a àn fat siguramentri plui damp. No stin a dismenteâ che i cristians a son stâts (dis)educâts a tasê e a ubidî e duncje al è just che la responabilitât plui pesante le vedin chei che a vevin plui comant, tacant dai plui alts in gjerarchie. Masse comut meti lis colpis su lis spalis de int cence clamâle a spartî lis decisions.
Un altri limit di chest “mea culpa” al è che si domande perdon di colpis lontanis, là che aromai no si po plui fâ nuie. Cui i tornial la vite a Gjordan Bruno, a Savonarole e a lis vitimis de Incuisizion? Il vêr pentiment al sta tal cirî lis causis profondis e tal fâ in mût che no si ripetin lis tragjediis. Ma se no si va a cirî lis causis e no si à il coragjo di frontâ stradis gnovis e alternativis,
si continuarà par fuarce a fâ vitimis. Il fat che no vegnin brusadis ma dome emargjinadis e fatis tasê o cjonçadis fûr de cariere nol gambie la colpe e nol assolf il sisteme.
Fra lis colpis struturâls jo o metarès la presunzion de veretât assolude, cuant che si sa che dome Crist al è “la strade e la veretât” (Zn 14,6). No si po identificâ glesie, ream di Diu e Crist. Crist nol da nissune deleghe e nol à dibisugne di nissun suplence. O zontarès la struturalizazion dal aparât. E vûl fantasie a rigjavâ de volontât positive di Crist dut l’armamentari gjerarchic e discriminant, lui che al à improibît di clamâ cualchidun “pari” e “mestri” (Mt 23,8-9). Si scuen zontâ la assolutizazion e la centralizazion asfissiant, che e mortifiche ogni diviersitât e ogni san pluralisim. Ancje improibî al nestri popul di preâ te nestre lenghe al è un pecjât.
Vê in dut il mont la stesse teologjie, liturgjie e legjislazion canoniche no lu riten un fat di vantâsi, ma di domandâ perdon. Si trate di podê. Chel podê che Crist al à condanât cence apel e che al è stât il grant pecjât de glesie. I à dade la protezion dai potents ma j à fat pierdi la protezion di Diu e la benedizion dai ultims.


Coresime 2000

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